Google lurades blockera Allra-reportage

Efter tre försök övertygades Google om att Fokus-artikeln var ett plagiat och länken togs bort från Googles sökträffar.

Fokus-reportaget ”Pojken som blev av med guldbyxorna” – om huvudpersonerna bakom Allra-skandalen – togs bort från Googles sökträffar efter flera falska anmälningar om upphovsrättsintrång.

Två anmälningarna gjordes i april 2018 men utan framgång. Däremot valde Google att hörsamma en ny anmälan i juli. Vem som står bakom anmälningarna är inte helt klarlagt. Att det handlar om totalt falska anklagelser råder det dock inga tvivel om, i två av fallen har anmälaren angett SVT som avsändare.

Metoden är känd sedan tidigare då det visat sig att Google går att lura genom att kopiera artiklar till falska domäner och bloggar och sätta ett tidigare datum på dessa än originalpubliceringen. Sedan har datumet använts som bevis på att den falska sidan är det äkta originalet och att tidningen – i det här fallet Fokus – har begått ett upphovrättsintrång.

Kampanjen med anmälningar mot artiklar som rör Allra har drabbat flera svenska medier. Småspararguiden har gjort en stor genomgång av händelserna och mycket talar för att det är en viss Allra-chef som försökt påverka sökträffarna.

Dagens Nyheter och Journalisten har också uppmärksammat fallet den senaste veckan.

Fokus artikel är nu åter sökbar på Google sedan den felaktiga blockeringen i sin tur har motanmälts. Förhoppningsvis har den på köpet fått ett antal nya läsningar. Artikeln var en av de mest lästa artiklarna på Fokus.se under 2017.

HQ-kommentarer

Jag har kommenterat HQ-domen i ett par intervjuer den senaste veckan:

Här från SVT:s livesändning på webben i samband med att domen offentliggjordes tisdagen 21 juni (drygt 31 minuter in), länk. (För att undvika eventuella missförstånd har jag aldrig varit chefredaktör på Affärsvärlden.)

Här i P1:s Studio Ett samma dag (första inslaget), länk.

Prenumeranter på Fokus hittar en intervju i utgåva 25.

Realtid.se finns också en längre kommentar efter en första genomläsning av domen, länk.

En tidningsman ur tiden

bo_bok

Bo Strömstedt har gått bort 87 år gammal. För mig som ung aspirerande journalist hade kvällstidningarna och inte minst Expressen en oerhörd laddning runt sig. Jag har aldrig arbetat på någon av drakarna men kastade mig över Strömstedts ”Löpsedeln och insidan” när den kom på 1990-talet och har sedan dess plöjt flera böcker av hans kollegor och företrädare på redaktörsposterna på tidningen.

Strömstedt gav en journalistskolning utan akademiska poäng och symboliserar (den kanske delvis romantiserade) bilden av kvällstidningsjournalistikens bästa stunder under tryckpresseran: Slagkraftig, oväntad och lockande. Initierad nog för att skaka makten. Alltid på läsarnas sida.

I inledningen skriver Strömstedt om första tidningen, barndomens ”Knusserud Runt”, och ett reportage om en myrstack och dess invånare. Så kan en tidningsmakare starta sin bana.

Många år senare skrev han: ”Något är möjligt. Knusserud Runt nerlagd. Myrstacken kvar. Reportaget fortsätter.”

Det tar inte slut här.

Läs efterträdaren Thomas Mattssons minnesord på Expressen.se.